Every one of us has dreams. Usually those dreams are something that affects the quality of our lives, either something small or slightly bigger. This documentary film follows for 2-3 years how the dreams of people from different cultural backgrounds collide with reality at a pulp factory in Uruguay. The workplace is multinational and both the local and the foreign workers strive for a better life. But who will get a coveted steady job and who has the strength to carry on in harsh conditions as conflicts make it hard to finish the perennial project.
One of the largest pulp giants, UPM, is building a 2,5 billion dollar pulp mill to produce tissue paper for the Far Eastern markets. The factory is being built on the sparsely populated pampa of Uruguay.
The construction of the pulp mill and its Uruguayan infrastructure with all the possible challenges involved is the background for a global phenomenon: a multinational corporation maximises the profits by taking the production to a country that has cheap labour, but to build the industrial complex they need high paid skilled workers who are mainly Europeans. Those skilled workers are a modern version of gig workers willing to travel thousands of kilometers and move to a different culture. Meetings with the locals vary from romances to fights, strikes and demonstrations.
Despite cultural differences everyone has a personal dream that they wish to fulfill, be it finding a spouse, buying a house of their own, or having a fancy car.
This film is about those little people with their everyday dreams that surround the giant Finnish pulp plant. At the same time it is a film about a larger global phenomenon where it is becoming harder to find work that could make those dreams possible. While work escapes from others, to some it brings opportunities closer.
And what are the dreams of the corporation owners or the politicians of Uruguay? The dreams of the policy makers and the public servants? What kind of problems arise when dreams coming from different worlds collide?
What is becoming of this world?
Pieni nenetsityttö Neko (Aleksandra Okotetto) viedään vasten tahtoaan kotikodastaan sisäoppilaitokseen venäläiskylään. Vieraaseen kulttuuriin ja uusiin tapoihin pakotettu Neko kapinoi venäläistämistä vastaan ja joutuu koulutovereidensa kiusan kohteeksi ja opettajien silmätikuksi. Yhdessä samaa koulua käyvän nenetsipojan kanssa Neko pakenee päästäkseen takaisin oman perheensä ja tuttujen tapojensa suojiin. Lasten pakomatka talvisella tundralla kuitenkin päättyy lyhyeen, ja paluu kouluun ja uuteen venäläiseen elämään on vääjäämätön.
Elokuvan tarina kerrotaan vanhan Nekon muistona. Koulu on opettanut hänelle paljon uutta ja venäläisyydestä on tullut luonnollinen osa Njekoa. Mutta jotain tärkeää on muuttunut lopullisesti; sukunsa viimeinen edustaja Neko on varttuessaan vieraantunut omista juuristaan ja kadottanut taidon jatkaa perheensä ikiaikaisia perinteitä.
Alkuperäinen nimi | PUDANA - Last of the Line |
---|---|
Alkuperäiskieli | Nenetsin kieli |
Tekstityskieli | Suomi, englanti |
Genre | Fiktio |
Tuotantovuosi | 2010 |
Tuotantomaa | Suomi |
Kesto | 80 min 39 s |
Traileri | http://www.sukunsaviimeinen.fi |
Ohjaus | Markku Lehmuskallio (myös käsikirjoitus) Anastasia Lapsui (myös käsikirjoitus) |
---|---|
Käsikirjoitus | Anastasia Lapsui, Markku Lehmuskallio |
Elokuvaus | Johannes Lehmuskallio |
Äänitys | Sergei Zabenin |
Äänisuunnittelu | Pekka Karjalainen |
Leikkaus | Juho Gartz |
Käännös | Elizabeth Marschan, Merja Jokela, Merja Talvela, Leslie Hyde |
Grafiikka | Juha Lassila |
Tuottaja | Jouko Aaltonen |
Lavastus | Gregori Anaguritshi, Irina Jevai, Nedko Serotetto, Irina Serotetto, Valeri Serotetto |
Äänen jälkikäsittely | Olli Pärnänen |
Synkronitehosteet | Tapio Liukkonen, H5 Film Sound Oy |
Kuvausassistentti | Joona Petersson |
Taloushallinto | Ella Ruohonen |
Tiedotus ja markkintointi | Liisa Lehmusto |
Tuotantoassistentti | Ella Ruohonen |
Harjoittelija | Kalle Sipilä |